Als u corrosie, aanslag en roest op uw buitenboordmotor wilt voorkomen, is het noodzakelijk dat u op de juiste manier uw buitenboordmotor winterklaar maakt. Dit winterklaar maken is nog een hele klus. Zeker als u een nieuwe schipper bent: De olie moet ververst worden, onderdelen beschermd, onderdelen gesmeerd, onderdelen vervangen, en ga zo maar door. Zelfs voor een ervaren schipper is dit niet makkelijk.
Per type buitenboordmotor verschilt de hoeveelheid werk voor het winkerklaar maken. Voor sommige motoren is de jaarlijkse investering nou eenmaal hoger dan bij andere. Maar als u blijvende schade wilt voorkomen, is het belangrijk dat de buitenboordmotor winterklaar wordt gemaakt. Zeker in gebieden waar de temperatuur onder het vriespunt komt.
Als u nog een traditionele verbrandingsmotor heeft, dan is er een hele checklist die u moet afgaan. Deze beslaat vaak meerdere pagina's. van het aftappen en spoelen tot de meer technisch veeleisende taken. Hierbij moet u denken aan het smeren van bewegende delen maar ook de urenlange diagnostische computercontrole/codes waarbij u vaak een servicemedewerker nodig heeft.
Dan hebben wij voor u de oplossing: elektrisch varen! Een elektrische buitenboordmotor gaat u leven een stuk makkelijker maken (en goedkoper). Hierbij een reactie van een ePropulsion Navy 6.0 eigenaar:
“Het vaarseizoen is aan de gang! Mijn Navy 6.0 was de hele winter niet aangeraakt, maar liep gelijk goed. Mijn vrienden met buitenboordmotoren op benzine klagen altijd over het gedoe van het winterklaar maken van hun motoren; daar niet mee te maken te hebben, is één van de grote voordelen van elektrische buitenboordmotoren.”
Een elektrische buitenboordmotor heeft geen olie, brandstof en bijna geen slijtage onderdelen. Een paar simpele handelingen zijn voldoende om uw motor voor de winter op te bergen. Het enige wat u hoeft te doen is de motor schoon te maken.
O ja, let er op dat de schroef geen druk krijgt als deze op de schroefas is geïnstalleerd. Dat is alles. Zo eenvoudig kan het zijn.
U weet nu het verschil tussen het winterklaar maken van een traditionele en een elektrische buitenboordmotor. Dan gaan we ook nog even kijken naar de accu. Deze moet namelijk ook winterklaar gemaakt worden. Hoe moet dit? Laat u de acculader aangesloten of juist niet? Moet de accu vol of leeg of half leeg opgeborgen worden? Lees het antwoord in de volgende alinea.
We adviseren de accu op te bergen in ruimte tussen de 15 en 25 graden. Ons tweede advies: Zorg ervoor dat de accu ongeveer voor 60% is opgeladen als u de accu opbergt. Gaat u langer dan 3 maanden de accu niet gebruiken? Controleer dan na 3 maanden de stand van zaken. Doel is de accu voor minimaal 60% opgeladen te houden. Tenslotte: Maak de connectoren goed schoon voordat u de accu opbergt.
U staat op het punt een nieuwe buitenboordmotor te kopen. Neem dan de de kosten en tijd van het winterklaar maken mee in uw keus. Dit komt namelijk jaarlijks terug. Kijkend naar de voordelen van een elektrische buitenboordmotor ten opzichte van een traditionele, adviseren wij elektrisch te gaan varen. Dat kan al vanaf € 2.099 euro. Is uw vaartuig langer dan 7 meter? Dan adviseren we de Navy Evo serie, deze buitenboordmotoren zijn net wat sterker.