Drinkwaard Marine
Drinkwaard Marine
Baanhoek 152
3361 GN Sliedrecht
0184-412332 - info@epropulsion.nl
Elektrisch varen in meer dan 60 landen

 

Hoe maken we een buitenboordmotor corrosiebestendig?

De 2 vormen van corrosie waarop u moet oppassen

In zout water is corrosiebescherming erg belangrijk voor de levensduur van uw buitenboordmotor. Normaal gesproken zijn er twee soorten corrosie die aan uw buitenboordmotor kunnen voorkomen:

  1. Chemische corrosie: Een metalen materiaal dat wordt blootgesteld aan de natte of vochtige omgeving.
  2. Elektrochemische corrosie: Een oppervlaktecontact tussen twee metalen materialen.

Om elke buitenboordmotor echt corrosiebestendig te maken, zijn er meerdere ontwerpen en technieken toegepast. In deze blog leest u hoe de buitenboordmotor tegen beiden vormen van corrosie beschermd is.

Bekijk elektrische buitenboordmotoren

Hoe maken we een buitenboordmotor corrosiebestendig? - CB1: Blog corrosie
Hoe maken we een buitenboordmotor corrosiebestendig? - CB2: Blog corrosie

Een aluminiumlegering die ook in de ruimtevaart wordt gebruikt

Bij de behuizing van de onderste unit, de klem en de as komt het vaakst chemische corrosie voor. Dit hebben we daarom een aluminiumlegering gegeven die ook gebruikt wordt in de ruimtevaart. Wanneer aluminiumoppervlakken worden blootgesteld aan de atmosfeer, vormt zich onmiddellijk een dunne onzichtbare oxidehuid, die het metaal beschermt tegen verdere oxidatie. Deze zelfbeschermende eigenschap geeft aluminium zijn hoge weerstand tegen corrosie.

Niet 1 maar 2 beschermde coatings

De coating zorgt voor betere corrosiebestendige prestaties. Op de aluminiumlegering gebruiken we eerst een anodische oxidecoating en vervolgens poedercoaten. Bovendien wordt op de behuizing gereinigd om een oppervlak te creƫren dat de twee beschermende coatings beter vasthoudt.

Ook na honderden keren aansluiten nog corrosiebestendig

Om de duurzaamheid van de connector te verbeteren, heeft Spirit 1.0 Plus een metalen connector tussen de stroomkabel en de batterij. Het basismateriaal is roestvrij staal en we passen een PVD-verwerking (Physical Vapour Deposition) toe op de connector. PVD-coating is harder en corrosiebestendiger dan coatings die worden aangebracht door het galvaniseerproces. Dus na honderden keren aansluiten en loskoppelen, kan de metalen connector nog steeds corrosiebestendig zijn.

Nog 2 praktische tips ter afsluiting

  1. Het is niet de bedoeling dat een buitenboordmotor lange tijd in water wordt ondergedompeld. Je moet hem na elk gebruik omhoog kantelen. Als u het in zout water gebruikt, spoel het dan na elk gebruik af met zoet water.
  2. Vermijd krassen die het basismateriaal kunnen beschadigen. Als er krassen of verlies van lak ontstaan door een aanrijding, neem dan contact op met uw dealer voor inspectie. Het is noodzakelijk om schade te beperken en te repareren voordat het erger wordt.
Hoe maken we een buitenboordmotor corrosiebestendig? - CB3: Blog corrosie

Altijd een ePropulsion dealer bij u in de buurt

In de Benelux zijn er meer dan 40 ePropulsion dealers. Vind een dealer bij u in de buurt voor deskundig advies.

Vind uw dealer

Alle producten van ePropulsion zijn CE-gecertificeerd. Hierdoor bent u verzekerd van een veilig product.
ePropulsion heeft 86 intellectuele eigendomsrechten in Europa, VS en China. Lees meer over ePropulsion.

Hoe maken we een buitenboordmotor corrosiebestendig? - CB: Vind een dealer (buitenboord)