Hoe werkt de recuperatie/hydrogeneratie op de Evo modellen van ePropulsion? chevron_right Welke schachtlengte heb ik nodig? chevron_right Dat is afhankelijk van de hoogte van uw spiegel. De spiegel is de achterzijde van uw vaartuig waaraan de buitenboordmotor wordt opgehangen. Voor kleinere boten tot 4,5 meter is bijna altijd een extra kortstaart of kortstaart geschikt. Heeft u een zeilboot? Dan heeft u waarschijnlijk een langstaart nodig.
Spiegelhoogte tussen 300 en 350 mm: Extra kortstaart
Spiegelhoogte tussen 350 en 450 mm: Kortstaart
Spiegelhoogte vanaf 450 mm: Langstaart
Het is belangrijk dat u de juiste schachtlengte kiest. Lees meer hierover in onze blog: Welke schachtlengte heeft u nodig?
Kan ik de ePropulsion E-serie accu gebruiken als boordaccu? chevron_right Ja, maar met beperkingen. U kunt de E-serie accu's gebruiken als boordaccu met behulp van een DC-DC 48 > 24/12V spanningsomvormer. Houd er echter rekening mee dat de accu een uitschakelfunctie heeft. Deze schakelt automatisch de accu uit na 24 uur zonder stroomverbruik (minder dan 4 A) en wanneer de accu volledig is opgeladen.
Houd er ook rekening mee dat om veiligheidsredenen een opsplitsing in twee onafhankelijke systemen raadzaam is. Als u de motoraccu tegelijkertijd als boordaccu gebruikt, kunt u zonder stroom komen te zitten voor navigatie, communicatie, etc. als u de accu leeg vaart.
Als de laad- en ontlaadstromen erg laag zijn, bijvoorbeeld bij het laden met zonnecellen, kan het accumanagementsysteem (AMS) de lading mogelijk niet registreren. Hierdoor wordt de accu opgeladen zonder dat het AMS de lading registreert. Dit kan leiden tot afwijkingen tussen de weergegeven en werkelijke lading, wat ertoe kan leiden dat de accu vroegtijdig worden uitgeschakeld.
Kan ik een accu van een ander merk dan ePropulsion gebruiken? chevron_right Ja, maar met beperkingen. De communicatie tussen de motoren en de accu's van de ePropulsion is optimaal op elkaar afgestemd. Op die manier kunt de exacte gegevens over het vermogen en de resterende looptijd aflezen. Deze communicatie is niet mogelijk met accu's van andere fabrikanten.
Zorg er altijd voor dat de accu's voldoen aan de technische vereisten van de motor. Als de stroom te hoog is, brengt u uw accu in gevaar. De accu's moeten bestand zijn tegen de volgende continue ontlaadstromen:
Spirit 1.0 Plus en Evo + Pod Drive 1.0 Evo = 48V/20.8A
Navy 3.0 Evo + Pod Drive 3.0 Evo = 48V/62.5A
Navy 6.0 Evo + Pod Drive 6.0 Evo = 48V /125A
Bij gebruik van accu's van derde kunnen de gegevens die u op het display kunt aflezen ontbreken of zijn onnauwkeurig. Indien nodig berekent de elektronica het resterende vermogen op basis van de spanning. Deze berekening is echter niet nauwkeurig. U kunt dus niet vertrouwen op de resterende tijd op het display. Langere afstanden afleggen kan gevaarlijk zijn omdat u niet weet of u nog genoeg energie in de accu hebt voor de terugweg.
Mijn motor heeft een object geraakt in het water. Wat nu? chevron_right Als de buitenboordmotor een voorwerp in het water raakt, volg dan deze procedures:
1. Stop de buitenboordmotor onmiddellijk.
2. Controleer de propeller en andere componenten voordat u de motor opnieuw start.
3. Keer terug naar de dichtstbijzijnde haven of het strand.
4. Als de motor beschadigd is, bezoek dan uw dealer.
Bekijk hier alle dealers van ePropulsion.
Mijn motor valt uit doordat mijn accuspanning te laag is. Wat nu? chevron_right Wanneer de accuspanning lager is dan een ingestelde drempel, stopt de buitenboordmotor automatisch om te voorkomen dat de accu te veel ontlaadt. Als dit gebeurt wanneer u op het water bent (en u heeft geen andere accu), wordt aanbevolen te wachten tot de accuspanning is hersteld. Daarna kunt de motor herstarten en met 100 W vermogen terug naar de kant varen.
Hoe presteert de ePropulsion motor met mijn type vaartuig? chevron_right Wat zijn de garantievoorwaarden voor mijn product van ePropulsion? chevron_right Welk type bediening heb ik nodig voor mijn buitenboordmotor? chevron_right