Buitenboordmotoren met 6 pk zijn één van de meest populaire motoren voor kleine boten. Vanwege hun goede prestaties zien we ze ook bij tenders, rubberboten, opblaasbare boten en grotere zeilboten.
Dan hebben wij een betere oplossing voor u. Een elektrische buitenboordmotor met 6 pk combineert het beste van twee werelden. Met een druk op de knop start u de motor. Verder hoeft u niet meer te tanken, geen lawaai meer tijdens het varen, geen carburateurproblemen meer, weinig tot geen onderhoud en ga zo maar door.
Door de technologische ontwikkeling van de afgelopen jaren is het vermogen en bereik enorm verbeterd. Ondertussen heeft u echt een premium-vaarervaringen waar u van kunt genieten.
Deze blog is uw gratis koopgids. Het doel is u te informeren over de mogelijkheden en u te wijzen op belangrijke aandachtspunten. Op deze manier koopt u de beste motor voor uw situatie. Of u een ervaren watersporter bent of net begint met varen, na het lezen van deze blog weet u voldoende voor een goede aankoop.
In deze blog wordt uitgelegd:
Regelmatig schrijven wij blogs over elektrisch varen. Zo hebben wij ook een aankoopgids voor 10 pk buitenboordmotoren geschreven. Ook hebben wij uitgezocht of u in aanmerking komt voor subsidie als u elektrisch gaat varen.
Als u overweegt een 6 pk buitenboordmotor voor uw boot aan te schaffen, heeft u in principe twee opties.
Als u in Google zoekt op '6 pk buitenboordmotor' ziet u benzine motoren. Enkele gerenommeerde merken komen voorbij zoals Yamaha, Suzuki en Mercury. De 2-takt buitenboordmotor is kleiner, lichter en eenvoudiger van ontwerp. De 4-takt buitenboordmotoren zijn veel zuiniger waardoor ze een dominante positie innemen op de markt voor 6 pk buitenboordmotoren.
Een populaire optie vandaag de dag is de 6 pk elektrische buitenboordmotor. Vergeleken met zijn tegenhanger op benzine is de elektrische buitenboordmotor schoner, stiller en gebruiksvriendelijker. En minder onderhoud. Het onderhoudswerk is zelfs zo eenvoudig en licht dat veel fabrikanten spreken van "onderhoudsvrije" buitenboordmotoren.
Eindeloze keuzes en de hoeveelheid informatie op internet kunnen overweldigend zijn. Daarom hebben wij 8 aandachtspunten voor u opgesteld die u helpen bij het maken van een keuze.
Ten eerste moet u ervoor zorgen dat de prestaties van de buitenboordmotor van 6 pk aan uw vaarbehoeften kunnen voldoen. Wat betreft prestaties zijn de elektrische buitenboordmotoren en verbrandingstypes (met de geïntegreerde tanks op de gasmotoren) vergelijkbaar.
Neem de Navy 3.0 Evo, dit is een elektrische buitenboordmotor van ePropulsion. Met deze motor vaart u gerust 20 kilometer in anderhalf uur. We rekenen dan met een aluminium boot van 3,5 meter, één persoon en een 4096 Wh E80 accu van Epropulsion.
Het gewicht kan een beslissende factor zijn voor kleine buitenboordmotoren. Vooral als u geen aanhanger heeft en veel moet vervoeren. Het gewicht van een 6 pk buitenboordmotor komt meestal uit op ongeveer 24,3 kg. Het kan tussen verschillende fabrikanten enigszins verschillen.
Als het gewicht belangrijk voor u is, raden we aan om naar de officiële website te gaan en de specificaties van buitenboordmotoren te vergelijken. Vergeet niet om ook het gewicht van de extra accu en benzine te berekenen om een weloverwogen beslissing te nemen.
Idealiter wilt u een buitenboordmotor van 6 pk die vrij stil en zuinig is. Niemand wilt lawaai horen terwijl je geniet van de natuur of aan vissen bent. De 4-takt motoren zijn stiller in vergelijking met de 2-takt motoren. Als u echter helemaal geen lawaai wilt, zijn elektrische buitenboordmotoren van 6 pk uw enige keuze.
Een gebruiksvriendelijke buitenboordmotor van 6 pk kan u veel problemen besparen. Zeker met een gezinsreis. Neem de genoemde Navy 3. 0 Evo. Met een simpele helmstok bestuurd u de buitenboordmotor. Dat betekend geen trekstart of carburateur problemen. Daarnaast geeft het digitale scherm, dat in de helmstok is geïntegreerd, de huidige vaarsnelheid, resterende accuduur en looptijd weer.
Niet alle 6 pk buitenboordmotoren bieden dezelfde functionaliteit. Neem als voorbeeld de ergonomische helmstok van ePropulsion buitenboordmotoren. Deze kunt u vanaf links of rechts besturen, hiermee is die ook geschikt voor linkshandige. Verder is die eenvoudig los te koppelen, heeft die een digitaal display met achtergrondverlichting en wordt hij geleverd met achteruitversnelling.
De Navy 3.0 Evo ondersteund de hydrogeneratiefunctie. Hierdoor kan de accu tijdens het zeilen worden opgeladen door wind en water. Dat betekent dat uw vaarbereik toeneemt tijdens het zeilen.
Onderhoud aan een buitenboordmotor is altijd lastig, vooral als deze nieuw voor u zijn. U kunt hem naar uw dichtstbijzijnde dealer sturen, maar dit brengt kosten en ongemak met zich mee. In tegenstelling tot de buitenboordmotoren met verbrandingsmotor, beperken de elektrische buitenboordmotoren van 6 pk het onderhoud tot een minimum.
Over het algemeen zijn de belangrijkste taken die u moet doen het controleren (en zo nodig vervangen) van de anode, de propeller, de connectoren en de kabels. Meer niet. Lees hier meer over het onderhouden van elektrische buitenboordmotoren.
De ondersteuning vanuit de dealer waar u de motor heeft gekocht is belangrijk. Als er iets gebeurt wil je iemand hebben die je kan helpen. De garantie kan een beslissende factor zijn als er geen duidelijke winnaar is op de andere genoemde aspecten tussen verschillende modellen. De 6 pk buitenboordmotoren met 3 jaar garantie zijn zeker betrouwbaarder dan die met slechts één of twee jaar garantie.
De prijs is een belangrijk aandachtspunt bij elke investering. De aanschafkosten van buitenboordmotoren van 6 pk variëren tussen € 1.500 tot € 3.000. Als je enkel kijkt naar de aankoop is een buitenboordmotor met verbrandingsmotor vaak goedkoper dan een elektrische buitenboordmotor. Als u echter om de prijs-kwaliteitverhouding geeft, is de elektrische buitenboordmotor van 6 pk een betere keuze door de ongeëvenaarde vaarervaring.
Elke buitenboordmotor moet onderhouden worden. Dat heeft u al kunnen de lezen. Neem de kosten hiervan mee in uw beslissing. Deze verschillen namelijk aanzienlijk per type motor. Er is berekend dat de Navy 3.0 na 3 jaar gebruik geleidelijk meer “betaalbaar” zal worden in vergelijking met de 6 pk verbrandingsmotor (op basis van normaal gebruik).